خرید آسان و مطمِئن در فروشگاه جامع تحقیق و مقاله و نمونه سوال

پروژه رويکرد مدل سازی REA برای تدريس AIS

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

رويکرد مدل سازی REA برای تدريس AIS

( پروژة درس سيستمهای اطلاعات حسابداری )

منبع : سایت EBSCO

رويكرد مدل ‌سازي REA براي تدريس AIS

چكيده: اولين بار در مورد مدلREA در سال 1982 در Accounting Review به عنوان چارچوبی براي ساخت سيستم هاي حسابداري در محيطی با داده های به اشتراك گذاشته شده (شبكه اي) درون شركت ها ويا بين شركت ها بحث شد. ويژگي اصلي مدل اين است كه به صورت معنايي (تفسيري) ورودي‌ها و خروجي‌هاي يك فرآيند تجاري را نشان مي دهد. كلمه مخفف REA از آن ساختار الگويي كه شامل منابع اقتصادي، فعاليت‌هاي اقتصادي، و عوامل اقتصادي است، گرفته شده است.

همزمان با انتشار تحقيقات در زمينه REA ، اين مدل، به عنوان چارچوبي براي تدريس AIS ابتدا در دانشگاه ايالت Michigan و سپس به تدريج در ديگر دانشگاه‌ها و كالج‌ها استفاده شد. در شكل گسترده، مدل REA ، تدريس ساختار معاملات حسابداري، خصوصيات خط‌مشي تجاري و تعهدات، مهندسي فرآيند تجاري و ساختار زنجيره ارزش شركت را تفکيک مي‌كند. از سال 2003 مدل‌سازي REA در دوره‌هاي گوناگون AIS و در كتاب‌هاي درسي گوناگون AIS، هم در ايالات متحده و هم به صورت بين‌المللي به كار گرفته شد.

واژه‌هاي كليدي: مدل حسابداري REA، مدل‌سازي معنايي پديده‌هاي حسابداري، سيستم‌هاي اطلاعاتي حسابداري، فلسفه وجود موسسهREA.

منشاء رويكرد REA

ما يك پايگاه داده‌ به عنوان يك مدل از دنياي فيزيكي توسعه يافته تعريف خواهيم كرد (Abrial (1974-1973)) ، وقتي من ابتدا اين نقل‌قول را در کلاسهای فارغ التحصيلي علوم كامپيوتر در دانشگاه Massachusette (UMASS) در سال 1975 خواندم، بيدرنگ كاربرد آن در سيستم پردازش عمليات حسابداري به ذهنم رسيد. دنياي تئوري پايگاه داده ، در آن زمان در ميانه عمر طلايي‌اش بود. نظريه‌‌هاي codd در مورد سيستم‌هاي رابطه‌اي (1972ـ1970) و هنجارسازي تركيبي (syntactic normalization) (1972) تأييد بيشتري نسبت به طبقات قديمي‌تر پايگاه‌هاي اجرايي مثل شبكه سيستم‌هاي سلسله مراتبي از نظر ملاحظات منطقي و مفهومي داشت، مقاله سال ((1974)(Abrial ظهور منشأ پايگاه داده‌هاي معنايي را نشان داد كه پس از انتشار مدل موجوديت‌هاي smith,chen در سال 1976 و نظريات خلاصه‌سازي داده‌هاي smith در سال 1977 به اوج رسيد.

براي من در UMASS مشخص شد كه پايگاه داده‌هاي حسابداري آتي، رابطه‌اي خواهد بود و اينكه آنها با معاني درونه‌اي (embeded semantics) و به شکلی دقيق (strict typing) طراحي خواهند شد.

در دوره‌هاي 5 تا 6 ساله بعدي، من تعدادي مقاله در مورد سيستم‌هاي حسابداري رابطه‌اي با مضمون قوي نوشتم (1982، 1980، 1979، 1978، Mc Carthy) كه يك جريان تحقيقي بود كه با معرفي مدل REA درسال 1982 درAccounting Review به اوج رسيد. در آنجا REAبه عنوان چهار چوبی براي ساخت سيستم‌هاي حسابداري در يك محيط، با داده‌هاي به اشتراك گذاشته شده، چه درون شركت‌ها و چه بين شركت‌ها به ذهن رسيد. ويژگي‌ اصلي مدل اين است كه به صورت معنايي ورودي‌ها و خروجي‌های يك فرآيند تجاري را بيان مي‌كند. كلمه REA از آن ساختار الگويي كه شامل منابع اقتصادي، فعاليت‌هاي اقتصادي و عوامل اقتصادي است، گرفته شده است.

چارچوب معنايي در حال حاضر گسترده شده تا خلاصه ای از شناسايی خصوصيات تعهدات منابع آتي را دربارة منبع و زنجيره ارزش در بر بگيرد بنابراين (با توجه به اين) ، مفهوم اصلي 1974 Abrial (بدست آمده از نقل‌قول قبلي)، براي حسابداري به كار برده شده و به صورت زير گسترده شده است.

پايگاه داد‌ه‌هاي حسابداري مدلي است از واقعیت در برگرفتة يك شركت تجاري رشديافته كه شامل مجموعه پاسخگويي در مورد عمليات گذشته، مجموعه‌‌اي از تعهدات و ادعاهاي فعلی و مجموعه‌اي از طرح‌ها و سياست‌هاي آتي مي‌باشد.

REA همچنان كه در سال 2003 عنوان شده چارچوبی بسيار توسعه يافته است و در واقع يك مدل پيشنهادي براي استانداردهاي معاملات تجاري الكترونيكي متعدد است (David et al 2002-Geerts ,Mc Charthy 2003) . علاوه براين مدل‌سازي REA در تعداد زيادي از دوره‌هاي AIS و در كتاب‌هاي درسي گوناگوني از AIS به طور برجسته هم در ايالات متحده آمريكا و هم در سطح بين‌المللي نشان داده شده است. بعضي استفاده‌هاي محدود شده ازREA در دوره‌هاي حسابداري مقدماتي و كلاس‌هاي پايگاه داده‌هاي MIS مقدماتي ايجاد شده است.( David Maccracken, Reckers 2003: Trimmeretal 2002)

اين مقاله عناصر و نظريه‌هاي مدل REA را بازبيني مي‌كند. و توضيح مي‌دهد كه چطور آن مفاهيم در تدريس AIS استفاده مي‌شود. بخش دوم مقاله ويژگي‌هاي اساسي پايگاه داده‌هاي رابطه‌اي و مدل‌سازي معنايي را مورد بازبينی و تجديد نظر قرار می دهد. در دنباله من مثال‌هاي اساسي مي‌آورم براي تجديدنظر در مورد 3 مرحله مجزا از رشد مدل REA كه نهايتاً براي تدريس استفاده شده است: 1ـ مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي اساسي‌اش ؛ 2ـ روند افزايشي زنجيره‌ ارزش مؤسسه تجاري و تفكيك آن براي گردش كار و خصوصيات وظايف؛ 3ـ بسط آن به تعهدات و انواع آن. من اين موارد اوليه را در بخشي كه دربارة چگونگي استفاده از REA براي تدريس رشته خودم توضيح مي‌دهم ، دركارگاه تابستاني دانشگاه ايالت (MSU)Michigan و در انجمن حسابداري آمريكا (AAA) ،براي شروع تدريسAIS دنبال می کنم. من اين مقاله را با پيشنهاداتی در ارتباط با رشد انجمن پژوهشگران AIS به اتمام مي‌رسانم , كه اين انجمن مدل‌سازي معنايي پديده‌هاي حسابداري را به عنوان جزء اساسي تدريسشان به حساب مي‌آورند.

پايگاه داده‌هاي رابطه‌اي و مدل‌سازي معنايي


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,488 تومان
(شامل 2% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 5,600 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
24_936657_5472.zip45.1k